Hoe werkt een tandartsrekening?
De tandartsrekening is opgebouwd uit de verschillende verrichtingen die tijdens een consult of behandeling hebben plaatsgevonden. Op de rekening staan al deze verrichtingen omschreven met een UPT-code. Aan elke code is een tarief gekoppeld dat is vastgesteld door de overheid.
De tarieven van 2024 vindt u hier
De tarieven van 2025 vindt u hier
Van wie krijg ik de rekening?
U krijgt de rekening niet direct van ons. Wij hebben de zorg voor de rekening overgedragen aan een externe organisatie die gespecialiseerd is in het factureren en innen van declaraties. De organisatie met wie wij samenwerken heet Infomedics. U krijgt de rekening dan ook van hen. Als u vragen hebt over de nota of over de betaling ervan, bijvoorbeeld over betaling in termijnen, dan dient u eerst contact op te nemen met Infomedics.
Moet ik de rekening voorschieten?
Het is mogelijk dat u, ondanks dat u verzekerd bent, alsnog een factuur ontvangt voor een consult of behandeling. Of u wel of niet een bedrag moet voorschieten en de rekening daarna zelf moet declareren bij uw zorgverzekeraar hangt af van het soort polis dat u hebt afgesloten.
Naturapolis: De rekening wordt door Infomedics ingediend bij uw zorgverzekeraar. Indien de factuur niet, of slechts deels, door uw zorgverzekeraar wordt vergoed, dan stuurt Infomedics u voor het niet vergoede gedeelte een restfactuur. Een behandeling kan door de zorgverzekeraar niet helemaal vergoed worden omdat de kosten niet volledig gedekt zijn (maar bijvoorbeeld voor slechts 75%, of tot een maximaal bedrag) of omdat er sprake is van een eigen bijdrage.
Restitutiepolis/Combinatiepolis: De rekening wordt door Infomedics rechtstreeks naar u verstuurd. Nadat u de factuur heeft voldaan, kunt u deze zelf indienen bij uw zorgverzekeraar. U moet het bedrag dus eerst zelf voorschieten.
Weet u niet welk soort polis u hebt, of wat de voorwaarden van uw polis zijn, neemt u dan contact op met uw zorgverzekeraar.
Wij hebben geen contracten met zorgverzekeraars!
Hoewel we goede relaties onderhouden met alle zorgverzekeraars, hebben we er bewust voor gekozen om geen contracten af te sluiten. De reden hiervoor is dat contracten met zorgverzekeraars vaak leiden tot concessies op het gebied van kwaliteit en werkwijze. Zorgverzekeraars krijgen steeds meer invloed op de behandelwijze en de keuzes die tandartsen kunnen maken, bijvoorbeeld door te bepalen welke materialen we mogen gebruiken of door in te grijpen in het behandelplan om kosten te drukken. Dit komt de kwaliteit van de zorg niet ten goede. De verzekeraar is geen zorgverlener en zou niet moeten bepalen wat noodzakelijk is voor de patiënt. Bovendien kan het zijn dat de verzekeraar bepaalt naar welke tandarts u moet gaan (zorg in natura), waardoor u beperkt wordt in uw keuzevrijheid. Wij geloven sterk in de vrijheid van de patiënt om te kiezen voor de tandarts van zijn of haar voorkeur, zonder beperkingen opgelegd door de zorgverzekeraar.
Kan ik wel behandeld worden, zelfs zonder contract?
Bij ons staat de kwaliteit altijd voorop, en we willen geen compromissen sluiten op het gebied van zorgstandaarden. Dit betekent echter niet dat uw behandeling niet wordt vergoed; afhankelijk van uw zorgverzekeraar en polis ontvangt u mogelijk gewoon een vergoeding voor de behandelingen bij ons, ook zonder contract. Om te weten wat u vergoed krijgt, adviseren wij u altijd contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.